اتاق ایران، مهم ترین ضعف های نظام مالیاتی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران - وبینار تخصصی امور بیمه و مالیات در دومین رویداد مشاوره به کسب وکار برگزار و در این نشست، ناکارآمدی دستگاه مالیات ستانی، گستردگی معافیت ها، ضعف در ضمانت های اجرائی، محدودیت در پایه های مالیاتی، فقدان شفافیت اطلاعاتی و مالیاتی در کشور و… به عنوان مهم ترین ضعف های نظام مالیاتی کشور عنوان شد.

اتاق ایران، مهم ترین ضعف های نظام مالیاتی

دومین رویداد مشاوره کسب وکار با هدف توسعه و تقویت مدیریت درون بنگاهی به ابتکار کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران و حمایت معاونت کسب وکار اتاق ایران از 11 بهمن سال جاری به مدت یک هفته به صورت آنلاین برگزار می شود.

در چهارمین روز از برگزاری این نشست های تخصصی، وبینار تخصصی امور بیمه و مالیات برگزار شد و غلامحسین دوانی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، مصطفی باتقوا عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران، فریدون شفیعی کارشناس ارشد مالی و رضا شعاعی مشاور ارشد مالی و مالیاتی به ارایه سخنرانی پرداختند.

طبق گزارش ارایه شده در این نشست، موسسه لگاتوم هرساله شرایط کشورهای مختلف جهان را در سه حوزه، 12 رکن، 65 شاخص و 294 زیرشاخص رتبه بندی می کند و در آخرین گزارش مذکور که در آن شرایط 167 کشور بررسی شده است، رتبه ایران در شاخص رفاه لگاتوم در سال 2013 ، 101 بوده است که با افت 19 پله ای در سال 2020، این رتبه به 120 تنزل پیدا کرده است.

محیط کسب وکار، کیفیت اقتصاد، محیط زیست، سرمایه اجتماعی، آزادی و امنیت، بهداشت، شرایط زندگی و آموزش، زیرساخت بازارها و حکمرانی از جمله مهم ترین مولفه هایی هستند که در این شاخص مورد بررسی قرار می گیرند.

در این وبینار با آسیب شناسی از نظام مالیاتی ایران، فقدان جامعیت، ناکارآمدی دستگاه مالیات ستانی، گستردگی معافیت ها، ضعف در ضمانت های اجرائی، محدودیت در پایه های مالیاتی، فقدان شفافیت اطلاعاتی و مالیاتی در کشور، برداشت سلیقه ای دستگاه مالیات ستانی،نگارش ناروشن انشای قانون، ابهام و پیچیدگی در قوانین، بخشنامه ها و آئین نامه ها و فقدان یک رابطه اصولی فیمابین بانک ها و سازمان امور مالیاتی به عنوان مهم ترین ضعف های نظام مالیاتی کشور عنوان شد و بعد از آن سلسه مراتب اجرای قوانین مالیاتی در کشور و مبانی حقوقی آن تشریح شد.

همچنین، تحلیل مازاد تجدید ارزیابی از صفر تا صد، نحوه برخورد با مازاد، چالش های مودیان، نکات مهم آیین نامه اجرایی تبصره (1) ماده (149) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم - مصوب 1394، قانون احکام دایمی توسعه برنامه های توسعه کشور،مصوب بهمن ماه 1395 دیگر محور توضیحات سخنرانان حاضر در این وبینار بود.

بعد از آن، بررسی موضوع رسیدگی به تراکنش های بانکی مشکوک در دستور کار قرار گرفت. طبق قانون مصوب 17 دی ماه سال 86، قانون مبارزه با پولشویی که هدف آن تشخیص عدم صحت و اصالت معاملات تجاری بود از طریق تحصیل، تملک، نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از فعالیت های غیرقانونی با علم بر اینکه به طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه ارتکاب جرم به دست آمده باشد، تعیین شد. این قانون در 12 ماده تعریف و تصویب شد و در بند 2 ماده 4 آن مقرر شد تا آیین نامه آن تهیه و پیشنهاد و به تصویب هیات وزیران رسد.

با ارایه توضیحاتی در خصوص دستورالعمل های اجرایی این قانون، مهم ترین اشکالات در خصوص نحوه اجرای آن نیز تشریح شد. در همین زمینه تاکید شد: همه دستورالعمل ها و احکام صادره بر اساس دستورالعمل کشف معاملات و عملیات مشکوک در قانون مبارزه با پولشویی صادر شده و در هیچ کجای آنها اشاره ای به وصول مالیات نشده است.

در ادامه این نشست، بررسی آرای دیوان عدالت اداری در این حوزه نیز پس از طرح مهم ترین اشکالات قانون مذکور در دستور کار قرار گرفت که می توان از اینجا دانلود کرد.

همچنین فایل ارایه شده مربوط به بیمه و امور مالیات را از اینجا می توانید دانلود کنید.

گروه ساختمانی آبان

بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 50435

به "اتاق ایران، مهم ترین ضعف های نظام مالیاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاق ایران، مهم ترین ضعف های نظام مالیاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید