امرایی: راهکار کمبود نیروی آموزش و پرورش و مشکل معیشت معلمان افزایش بودجه است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران (پانا) - به عقیده عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش و مسائل معیشتی فرهنگیان در صورتی حل می گردد که سهم دستگاه تعلیم و تربیت از بودجه عمومی کشور افزایش یابد.

امرایی: راهکار کمبود نیروی آموزش و پرورش و مشکل معیشت معلمان افزایش بودجه است

موضوع نیروی انسانی در آموزش و پرورش همیشه از دغدغه های دولت و نظام قانونگذاری در برهه های مختلف تاریخی کشورها بوده و متوسط نیروی انسانی شاغل در سیستم های آموزشی در نسبت با جمعیت دانش آموزی همیشه از شاخص های رشد و توسعه آموزشی محسوب شده است. در کشور ما طی سال های اخیر موضوع بازنشستگی فرهنگیان شاغل و کمبود نیروی انسانی در مدارس برنامه ریزانِ عرصه های کلام را به ارائه راهکارهای مناسب و تدوین استراتژی هایی برای جبران این کمبود واداشته است.

علی امرایی، عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور، با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی در نظام تعلیم و تربیت کشور به پانا گفت: بر اساس برآوردها 15 میلیون دانش آموز و 900 هزار معلم داریم که در 95 هزار مدرسه دولتی به امر یاددهی و یادگیری اشتغال دارند. میانگین جهان یک معلم به ازای هر 19 دانش آموز در کلاس است که در ایران در مقطع ابتدایی یک معلم به ازای 29 نفر و در مقطع متوسطه اول یک معلم به ازای 13 دانش آموز و در مقطع متوسطه دوم یک معلم به ازای 6 دانش آموز است که نشان می دهد کشور ما از میانگین کل جهان نیز عقب تر است. 13 درصد کلاس ها یعنی حدود 65 هزار کلاس درس ما تراکم بالای 35 نفر دارند و 3 هزار کلاس درس نیز دارای تراکم بالای 41 دانش آموز هستند.

تراکم بالای کلاس ها را با ورود نیروهای جدید جبران کنیم

وی سپس به روش های جذب نیرو در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: تقریباً 3 روش جذب معلم در کشور وجود دارد ابتدا به وسیله کنکور سراسری و پذیرش دانشگاه فرهنگیان، دوم به وسیله ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان خواهد بود و سوم ازطریق طرح نیروی خرید خدمات مصوب سال 93 در مجلس شورای اسلامی. البته عمده ترین روش پذیرش به وسیله کنکور سراسری است.

امرایی اضافه کرد: آمار پذیرش دانشجو معلم به وسیله کنکور در سال 91: 22 هزار نفر/ در سال 92: 16 هزار نفر/ در سال 93: 10 هزار نفر/ در سال 94: 9000 نفر/ در سال 95: 7000 نفر/ در سال 96: 3000 نفر/ در سال 97: 25 هزار نفر / در سال 98 و 99: 20 هزار نفر است که جذب داشته ایم. مطابق آمار بالا از سال 91 تا سال 96 اوضاع پذیرش بسیار نامناسب بوده است که نتیجه آنکه حداقل با 200 هزار کمبود معلم روبرو هستیم و سال جاری نیز حدود 35 هزار نفر مشمول بازنشستگی هستند و باید فکر اساسی برای حل این مسئله کرد.

سهم بودجه وزارت آموزش و پرورش از سهم بودجه کل کشور

عضو کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور در ادامه به سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه دولت طی سال های اخیر و سیر تغییرات آن اشاره و اظهار کرد : سهم آموزش و پرورش از بودجه منابع عمومی دولت حدود 112 هزار میلیارد است. ما معتقدیم هر چقدر برای آموزش و پرورش هزینه کنیم همان مقدار دریافت می کنیم و میزان قدرت یک کشور به اندازه قدرت آموزش و پرورش آن کشور است. ما شاهد هستیم که در سال 91 بودجه وزارت آموزش و پرورش 15 درصد بودجه کل کشور بوده در حالی که در سال های اخیر به 11/8 رسیده و نتیجه اینکه الان 50 هزار معلم خرید خدماتی داریم که گاهی اوقات به خاطر پایین بودن حقوق و مزایا و دیر پرداخت کردن حقوق آنها مقابل مجلس تجمع می نمایند.

پیشنهاد نهایی؛ ردیف جدید استخدام معلمان

امرایی چاره نهایی را در افزایش توان اقتصادی برای استخدام نیروی جدید در دستگاه تعلیم و تربیت بیان نمود و گفت: حوزه ستادی آموزش و پرورش به عنوان پیشنهاد دهنده بودجه، سازمان برنامه و بودجه به عنوان تدوین نماینده لایحه بودجه و مجلس شورای اسلامی به عنوان تصویب نماینده نهایی بودجه هستند که هر 3 نهاد مذکور باید همکاری ویژه ای برای افزایش بودجه و ایجاد ردیف جدید استخدام معلمان داشته باشند که انشالله مشکل کمبود نیروی آموزش و پرورش حل و معیشت معلمان بهبود پیدا کند.

گروه ساختمانی آبان

بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 50186

به "امرایی: راهکار کمبود نیروی آموزش و پرورش و مشکل معیشت معلمان افزایش بودجه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امرایی: راهکار کمبود نیروی آموزش و پرورش و مشکل معیشت معلمان افزایش بودجه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید