حفظ بازار عراق منوط به سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این کشور است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون بین الملل اتاق ایران در نشستی که به موضوع توسعه مناسبات مالی ایران با عراق اختصاص داشت، از تغییر رویکرد مسئولان عراقی و کوشش برای رسیدن به خودکفایی در حوزه های مختلف سخن گفت و تأکید کرد: فراوریکنندگان و صادرکنندگان ایرانی برای تداوم حضور در بازار عراق باید در بلندمدت به فکر سرمایه گذاری مشترک، انتقال تکنولوژی و با انتقال بخش از خط فراوری خود به این کشور باشند.

حفظ بازار عراق منوط به سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این کشور است

محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران ادامه داد: ضمن اینکه باید سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای جوانان عراقی را مدنظر داشته باشیم باید صادرات محصولات باکیفیت به این بازار را در اولویت قرار دهیم و اجازه ندهیم با صدور محصولاتی که کیفیت و استاندارد لازم را ندارند، به تدریج اعتبار خود را در این بازار از دست بدهیم.

وی حضور در بازار کشورهای همسایه به ویژه عراق را از اولویت های صادراتی ایران دانست و تأکید کرد: از دیرباز بین این دو کشور علی رغم فراز و نشیب های بسیار رابطه مالی برقرار بوده و حضور در این بازار جزو اولویت های مالی و تجاری ایران محسوب می گردد. بنابراین نباید اجازه دهیم رقبای ایران که در حال برنامه ریزی برای حضور پررنگ و بلندمدت در عراق هستند، جایگزین ایران شوند.

کرباسی در ادامه به طلب شرکت های پیمانکاری از طرف های عراقی اشاره و توضیح داد: در این مورد دولت ها وارد مذاکره شده اند و در حال پیگیری برای حل مسئله هستند. امیدواریم هر چه سریع تر به نتیجه برسیم.

او در خصوص بسته شدن مرزهای ایران و عراق با شیوع ویروس کرونا نیز گفت: در همان دوران که تمام مرزها بسته بود، مرز ایران و منطقه اقلیم باز بود و از این طریق کالاهای ایرانی صادر می شد. البته ایران منطقه اقلیم را از سرزمین عراق جدا نمی داند اما قوانین حاکم بر اقلیم راحت تر از سایر مناطق عراق است برای همین فعالان مالی از این ظرفیت استفاده می نمایند.

معاون بین الملل اتاق ایران حجم تبادلات تجاری ایران و عراق را در سال 98 برابر با 9.5 میلیارد دلار برآورد کرد؛ این رقم برای دو ماهه سال 99 حدود یک میلیارد دلار بوده است.

کرباسی سطح فراوری محصولات کرونایی از جمله ماسک، دستکش و انواع مواد ضدعفونی نماینده را در ایران مناسب ارزیابی کرد و با بیان این مطلب که آمادگی صادرات این محصولات را نیز داریم از موافقت دستگاه های مربوط برای اعطای مجوز صادرات این محصولات اطلاع داد.

لغو ویزا برای سفر به عراق در دستورکار است

در ادامه مجتبی کریمی شصتی، سرکنسول ایران در کربلا با بیان این مطلب که پیگیری لغو ویزا برای سفر به عراق هستیم، گفت: قرار بود این موضوع پیش از شیوع ویروس کرونا نهایی گردد که متأسفانه با شیوع این بیماری و بسته شدن مرزها، موضوع قابل پیگیری نبود. به طور حتم با عادی شرایط مجدد مسئله را پیگیر خواهیم کرد.

او حجم مناسبات ایران با منطقه بابل و کربلا را حدود 2 میلیارد دلار برآورد کرد که به اعتقاد او ظرفیت ها بیش از این رقم است. آنچه از سوی کریمی به عنوان یک نکته کلیدی مورد تأکید نهاده شد، ارتقای سطح کیفیت محصولات صادراتی به عراق است.

وی یادآور شد: نباید اجازه دهیم کشورهای دیگر با ورود محصولات باکیفیت تر این بازار را از ایران بگیرند. سفارت و کنسول گری ایران در عراق تمام کوشش خود را برای معرفی محصولات ایرانی در این کشور می نماید از سوی دیگر فراورینمایندگان و صادرنمایندگان نیز باید کوشش نمایند تا محصولات استاندارد و مطابق سلیقه بازار را عرضه نمایند.

کریمی در ادامه بر مشورت با کنسول ایران در عراق به هنگام عقد قرارداد، تأکید کرد و گفت: باید مواظب باشیم که بندهای قرارداد را اصولی و محکم تهیه کنیم تا به هنگام بروز مشکل، قابل پیگیری باشد.

مقامات عراقی در پی برقراری توازن تجاری بین دو کشور هستند

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق نیز با تأیید آنچه در این نشست مطرح شد، از انتقاد مسئولان عراقی در خصوص واردات اندک ایران از عراق سخن گفت و این انتقاد را اصولی دانست و گفت: رویکرد مقامات عراقی نسبت به گذشته تغییر نموده و آنها به دنبال خودکفایی هستند. برای همین برقراری توازن تجاری بین دو کشور را دنبال می نمایند.

به اعتقاد او فعالان اقتصاد ایرانی باید به تدریج از صادرات صرف محصولات خود به عراق فراتر رفته و سرمایه و ایجاد اشتغال در این کشور را در اولویت قرار دهند و اگر نه از بازار حذف خواهند شد.

این فعال مالی یکی از ظرفیت های بازار عراق را ترانزیت بیان کرد و با بیان این نکته که همچنان قوانین عراق اجازه ترانزیت را نمی دهد از پیگیری مقامات دولتی برای حل این مشکل و بروز بعضی گشایش ها در این رابطه اطلاع داد.

آل اسحاق تأسیس فروشگاه های زنجیره ای توزیع کالا در عراق را نیز یکی از پروژه های مهم قابل اجرا در عراق برشمرد و ادامه داد: عراق در ذات خود کشور فقیری نیست و منابع بسیار خوبی در اختیار دارد تنها ضروری است به یاری انتقال تکنولوژی این منابع را مورد استفاده قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط مرزهای ایران و عراق با توجه به شیوع ویروس همه گیر کرونا اشاره و توضیح داد: در حال حاضر مرز مهران در هفته دو روز باز است. مرزهای جنوبی عراق هنوز باز نشده اند و در حال مذاکره برای بازگشایی این مرزها هستیم. البته مرزهای شمالی باز هستند و روزانه حدود 2 هزار کامیون از این مرزها رفت وآمد می نمایند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق ضمن تأکید بر اهمیت انعقاد قرارداد اصولی برای کار برای طرف های عراقی از کوشش اتاق مشترک برای تهیه چارچوب عمومی قراردادها اطلاع داد. وی اعلام نمود: شرکت هایی که تمایل به کار با عراق دارند، می توانند هنگام انعقاد قرارداد از این چارچوب کلی استفاده نمایند و متناسب با توافق هایی که صورت می گیرد بندهای آن را اصلاح نمایند.

در ادامه این نشست هر یک از فعالان مالی که در تجارت با طرف های عراقی دچار مشکل شده بودند، سئوالات و ابهامات خود را مطرح کردند.

در سرانجام کرباسی از تشکیل بخشی در معاونت بین الملل اتاق ایران برای پاسخ گویی به سئوالات و ارائه نظرات مشورتی برای انعقاد قراردادهای استاندارد با همکاری واحد حقوقی اتاق ایران اطلاع داد.

گروه ساختمانی آبان

بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34558

به "حفظ بازار عراق منوط به سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ بازار عراق منوط به سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید