دبیرکل سابق ناتو هم اعتراف کرد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ایرنا نوشت: دبیرکل سابق ناتو توضیح داد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) هرگز پیشتر به اندازه این مقطع زمانی اختلافات سیاسی میان اعضایش را تجربه نکرده بود.

دبیرکل سابق ناتو هم اعتراف کرد

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو، آندرس فوگ راسموسن در گفت وگو با رادیو دانمارک تاکید نمود که اوضاع کنونی این ائتلاف از شرایط ایده آل و کامل بسیار فاصله دارد.

راسموسن که از سال 2009 تا 2014 میلادی دبیرکل ناتو بود، گفت: هرگز در تاریخ، ناتو اختلافات سیاسی این مقطع زمانی را تجربه ننموده است.

راسموسن در ادامه به سه موردی اشاره نمود که موجب ایجاد و تشدید بحران فعلی شده است. به اعتقاد دبیرکل سابق ناتو، اولین مورد اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در زیر سوال بردن نقطه عطف همکاری های ناتو (بند پنجم منشور این سازمان) است. ترامپ اعلام نموده که دیگر کشورهای عضو ناتو به اندازه کافی در امور دفاعی شان هزینه نمی کند و به همین دلیل از اعضای ناتو انتقاد نموده است. ترامپ همچنین از کاهش تعهدات واشنگتن در قبال پیمان ناتو بارها سخن به میان آورده است.

راسموسن دومین مورد را مرگ مغزی خواندن شرایط کنونی ناتو توسط امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه مطرح کرد. این مسئله موجب بروز بحث های زیاد و انتقادهای داخلی میان اعضای این ائتلاف شده است.

از دیدگاه دبیرکل سابق ناتو، سومین مورد مخالفت گسترده داخلی با حمله نظامی ترکیه (یک عضو ناتو از سال 1952) در شمال سوریه با هدف تضمین امنیت مرزهایش است. راسموسن بر این باور است که این نگرانی نیز وجود دارد که ترکیه پس از انتخاب استفاده از تجهیزات دفاعی روسیه، به طور فزاینده ای در زمینه همکاری های دفاعی ناتو در حاشیه قرار بگیرد.

وی تاکید نمود که اگر این موارد در اجلاس لندن مورد توجه و آنالیز اعضای ناتو قرار نگیرد، راستا رو به جلو این اجلاس ممکن است به آسانی از اهداف مورد نظر منحرف گردد.

راسموسن در ادامه روسیه را مخالف راهبردی ناتو توصیف کرد و گفت: جامعه جهانی در حال حاضر بیشتر از هر زمانی از خاتمه جنگ سرد به ناتو احتیاج دارد.

معروف ترین پیمان نظامی جهان در حالی به جشن هفتادمین سالگی خود می نشیند که در کنار جذب سی امین عضو، اختلاف ها میان اعضاء دیرینه آن به سطحی بی سابقه رسیده است.سازمان پیمان آتلانتیک شاقتصادی (ناتو) 12 و 13 آذر با برگزاری نشست سران کشورهای عضو به میزبانی لندن، به استقبال هفتادمین سالگرد تاسیس این ائتلاف نظامی می رود. همکاری های نظامی چندملیتی این سازمان از سال 1949 کلید خورد و اکنون 29 عضو دارد. براساس نظام دفاع جمعی ناتو، اعضاء توافق می نمایند در پاسخ به حمله یک طرف خارجی از دیگر اعضاء دفاع نمایند. مقر ناتو در شهر اِور بلژیک قرار داشته و مرکز عملیات آن نزدیکی شهر مونس این کشور است.

ناتو در 70 سال گذشته با فراز و نشیب های فراوانی در کنار توسعه خود روبرو بوده و در مناقشه های متعددی مداخله نموده است. پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کاخ سفید سیاست جدیدی در قبال ناتو اتخاذ کرد. ترامپ که این سازمان را منسوخ می داند، خواستار عمل دیگر اعضاء به تعهدهای اقتصادی خود و اختصاص دستکم 2 درصد از فراوری ناخالص داخلی آنها به امور دفاعی شده است.

یکجانبه گرایی های دولت دونالد ترامپ و بی توجهی وی به بسیاری از پیمان های بین المللی، کشورهای اروپایی را وادار نموده تا دیگر تمایل چندانی به ادامه همکاری های نظامی در قالب ناتو نداشته باشند و به همکاری در خارج از چارچوب این پیمان روی آورده اند؛ پدیده ای که بیش از هر زمان دیگر موجب تضعیف ناتو خواهد شد.

310311

گروه ساختمانی آبان

بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 18418

به "دبیرکل سابق ناتو هم اعتراف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیرکل سابق ناتو هم اعتراف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید