رمزارزها، مقصد زیان های هنگفت بورسی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گفته کارشناسان، بازار سرمایه نسبت به آزمون و خطای سیاست گذار در عذابی عجیب به سر می برد. اقداماتی که نه تنها به اقبال سرمایه گذاران منجر نمی گردد حتی بی اعتمادی آن ها را تشدید می نماید.

رمزارزها، مقصد زیان های هنگفت بورسی

به گزارش خبرنگاران، در ماه های و سال های گذشته بار ها شاهد این مساله بودیم که انتقاد ها در میان مسئولان و کارشناسان از مردم عادی بالا گرفته بود و بسیاری ورود هیجانی آن ها به بازار سرمایه را عاملی در جهت نوسان های نامعقول قیمت در این بازار تلقی نموده بودند. با این حال پیگیری فرایند تغییرات اعمال شده از سوی تصمیم سازان بازار سهام نیز به نوعی حکایت از این داستان دارد که بورس اگر درگیر تصمیمات هیجانی و بدون پشتوانه مستدل است، تنها بازیگران آن، سرمایه گذاران نیستند.

در واقع انداختن تقصیرات به گردن سهامداران خرد بیش از آنکه ناشی از انصاف و عدالت باشد، ناشی از تریبون نداشتن این اکثریت خاموش است که در ماه های اخیر چاره ای به جز اعتراض در فضای مجازی یا نهایتا ابراز احساسات رو به روی ساختمان بورس تهران نداشته اند. این در حالیست که خود متولیان بازار سرمایه در ماه های اخیر بار ها با ارائه تصمیمات خلق الساعه و ارائه دفاعیاتی اکثرا نامقبول راه را بر منطقی شدن فضای معاملات بسته اند و با افزایش ریسک های قانونی به هر شکل که شده آرامش را از این بازار سلب نموده اند.

انتها آن قوانین هم در نهایت شده بازگشتن از همان تصمیمات و لغو بسیاری از آن ها بعد از چند روز. برای مثال تغییر سقف اعتبار کارگزاری ها یا سقف مجاز سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت طی ماه های اخیر بار ها تغییر نموده است. مانده بود آخرین تیر که همین دامنه نوسان متقارن بود که آن هم حالا دیگر رفته در کنار فهرست بلند بالای آزمون و خطا در بازار سرمایه ایران. در این جا این سوال پیش می آید که آیا بهتر نیست متولیان بازار سهام به جای نادیده دریافت واقعیات و مغرض نشان دادن منتقدان، یک بار هم که شده کلاه خود را قاضی نمایند و به جای شکستن آینه، واقعیات را نه از دریچه رویا بلکه از دریچه انتقادپذیری منطقی ایراد شده از جانب رسانه ها ببینند؟

چرا بورس همچنان منفی است؟

احسان رضاپور کارشناس بازار سهام در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به اینکه تغییر دامنه نوسان تنها در دو سه روز ابتدایی باعث سبز پوشی بورس شد، گفت: از قبل نیز این پیش بینی می شد که بازار بعد از چند روز که از اجرای تغییر دامنه نوسان گذشت، در صف فروش قفل گردد، چنین وضعی تنها فرایند موجود بورس را فرسایشی خواهد نمود و مهم ترین اصل بازار یعنی نقدشوندگی را زیر سوال برده است.

وی افزود: درحال حاضر نیز بسیاری از نماد های عظیم قفل در صف فروش هستند و حجم و ارزش معاملات به صورت روزانه نیز افت محسوسی را به ثبت رسانده، در حال حاضر منفی 2 نیز جذابیت لازم را برای خرید از صف فروش نداشته و می بینیم که بعضی از نماد ها نیز از صف فروش حجم مبنا را نیز پر نمی نمایند.

وی افزود: البته این کار یک حسن نیز دارد و آن از بین رفتن ترس افت بیشتر قیمت سهم ها است، اما خوب همانطور که به آن اشاره شد، متاسفانه این موضوع باعث فرسایشی شدن فرایند بازار می گردد، از سوی دیگر برای این که بازار به تعادل برسد، سهم ها از نظر زمانی باید مدت بیشتری منفی بخورند تا به آن کف حمایتی که وجود دارد برسند.

رضا پور با اشاره به اینکه این روز ها شاهد خروج نقدینگی از بازار هستیم، گفت: این منابع اقتصادی امروز به سوی بازار رمزارز ها وکریپتوکارنسی سرازیر می گردد، با توجه به جذابیت افزایش قیمتی که رمزارزی مانند بیت کوین طی این روز های اخیر تجربه نموده، بسیاری از مردم علیرغم اینکه بسیاری از نماد ها در کف قیمتی خود هستند آن ها را با ضرر زیاد می فروشند و منابع خود را به این بازار می برند، غافل از اینکه بازار در حال حاضر با ریسک بسیار زیادی روبرو است.

این فعال بازار سهام افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه بیت کوین و سایر رمز ارز ها رشد بسیار زیادی را تجربه کردند، ممکن است در این محدوده های قیمتی با اصلاح روبه رو شوند و به دلیل اینکه آن ها دامنه نوسان ندارند، با ریسک بسیار زیادی همراه هستند، با توجه به این موضوع ممکن است رمزارز ها سرمایه گذاران خود را با از دست دادن منابع اقتصادی روبرو نمایند، بنابراین افراد باید در چنین بازاری بسیار محتاط بوده و تمامی جوانب امر را در نظر بگیرند.

نقدینگی به سوی بازار رمزارز ها رفته است

وی ادامه داد: متاسفانه منابع زیادی نیز از سایر بازار های موازی از جمله سکه، طلا و ارز به بازار رمز ارز ها سرازیر شده، ولی منابع اصلی از بورس به این بازار بین المللی رفته که این موضوع باعث خروج ریال از کشور می گردد که این هم برای بازار سرمایه و هم برای اقتصاد کلان کشور بسیار آسیب زا است، همچنین ذکر این نکته لازم است که سرمایه گذاران عزیز باید با دانش و اطلاعات در بازار رمز ارز ها حضور پیدا نمایند، زیرا این بازار به دلیل ریسک بالایی که دارد تخصص بسیار بیشتری را نسبت به بورس ایران می طلبد و افراد اگر بدون آموزش در این بازار حضور پیدا نمایند احتمال اینکه با ضرر و زیان هنگفتی روبرو شوند، بسیار زیاد است.

رضاپور یادآور شد: ابهامات که در بودجه وجود دارد خود یکی از ریسک هایی است که باعث شده بورس به این روز بیفتد، هرچند که کلیات بودجه در مجلس تصویب شده، اما جزئیات مهمی که مرتبط با نحوه فعالیت شرکت های بورسی در سال آینده است، هنوز در مجلس آنالیز نشده و هر تصمیمی که در خصوص این نوع از احکام بودجه گرفته گردد می تواند تاثیر مستقیمی بر روی نحوه سوددهی و عملکرد شرکت ها شرکت های بازار سرمایه بگذارد.

این کارشناس بازار سهام توضیح داد: موضوعات مرتبط با برجام و ابهاماتی که در این زمینه نیز وجود دارد خود از دیگر موضوعاتی است که باعث شده بازار سرمایه تکلیف خود را در این باره نداند و تا زمانی که این موضوع به طور معین معین تکلیف نشده، بورس فرایند صعودی پایدار را خود را شروع نخواهد نمود، در این زمینه احتمال خروج ایران از اجرای پروتکل الحاقی و مسائلی که پیرامون آن ایجاد می گردد می تواند بر روی عملکرد بورس بسیار تاثیر گذار باشد، بنابراین باید صبر کرد و دید که آیا این شرایط معین خواهد شد یا اینکه همچنان حالت صبر و انتظار ادامه خواهد یافت.

وی در خصوص پیش بینی فرایند حرکتی بورس طی اسفند ماه نیز اذعان داشت: با توجه به اینکه به صورت سنتی در دهه آخر اسفند ماه به دلیل تسویه اعتباری کارگزاری ها فشار فروش در بازار ایجاد می شوند، به نظر می رسد این موضوع به دلیل اوضاع خراب بازار و افزایش اعتبار کارگزاری ها به 60 درصد، کمی زودتر رخ دهد، به بیان دیگر کارگزاری ها نیمه دوم اسفند به مشتریان خود فشار خواهد آورد حساب خود را تسویه نمایند، بنابراین می توان انتظار داشت که در روز های پیش رو نیز همچنان فرایند نزولی بازار ادامه پیدا کند تا شاخص کل و قیمت های سهام به کف های قبلی خود برسند، در بدبینانه ترین حالت ممکن است کف قبلی شاخص کل نیز لمس گردد هر چند که احتمال آن بسیار کم است، به اعتقاد بنده در هفته آخر اسفند ماه و به خصوص در فروردین ماه می توان انتظار داشت که بازار به ثبات و تعادل برسد و سهم ها به سوی بالا حرکت نمایند، البته این موضوع به صورت شارپ نخواهد بود.

گروه ساختمانی آبان

بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 51447

به "رمزارزها، مقصد زیان های هنگفت بورسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزارزها، مقصد زیان های هنگفت بورسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید