زادبوم: واردات بی رویه نداریم، ممنوعیت واردات 2200 قلم کالا

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در خرداد 99 بیش از 2 هزار و 224 قلم کالا ممنوعیت واردات دارند و واردات بی رویه نداشته ایم.

زادبوم: واردات بی رویه نداریم، ممنوعیت واردات 2200 قلم کالا

به گزارش خبرنگاران و به نقل از صدا و سیما، حمید زادبوم در برنامه تیتر امشب 3 شنبه شب شبکه خبر درباره فرایند واردات در سال های اخیر اضافه نمود: در سال گذشته 43.7 دهم میلیارد دلار واردات داشته ایم.

وی گفت: سه نوع واردات کالای سرمایه، مصرفی و واسطه ای داریم و در سال گذشته کالای واسطه ای و واسطه ای ضروری 67.3 دهم درصد و کالای سرمایه ای و سرمایه ای ضروری 13.6 دهم درصد و 17 درصد نیز کالای مصرفی و مصرفی ضروری و مابقی سایر کالاها بوده است.

زادبوم شرح داد: در حال حاضر واردات بی رویه نداریم و نمی توانیم داشته باشیم و در سال 96 تا 98 میانگین در کل 7 درصد کاهش واردات داشته ایم، اما به طور کل در سال 96، حدود 54.4 میلیارد دلار و در سال 97 به میزان 43.1 دهم و در سال 98 نیز 43.7 دهم واردات داشته ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: واردات کالاهای ضروری بخشی برای ذخیره سازی است به طوری که واردات کالای اساسی در سال 98 نسبت به بقیه بیشتر بوده است.

وی اضافه نمود: از سال 96 تا 98 واردات 7 درصد کاهش داشته است و 98 نسبت به سال 96 بیش از 10 میلیارد دلار کاهش واردات داشته ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سال گذشته بر اساس بخشنامه سال 97 حدود 1400 قلم کالا ممنوعیت واردات داشتند و راستا ساخت داخل به سمتی رفت که واردات محدود شود.

وی اضافه نمود: در خرداد 99 بیش از 2 هزار و 224 قلم کالا ممنوعیت واردات دارند و واردات بی رویه نداشته ایم بنابراین در کنار ساخت داخل و ممنوعیت ها، مواد اولیه تولید و ماشین آلات و کالای اساسی باید واردات داشته باشند، اما باید تعادل برقرار باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس دستور وزیر صنعت، کارگروهی برای تخصیص ارز بر اساس اولویت کالاها تشکیل شده است و هر هفته در معاونت های وزارت صمت فهرست نیاز به ارز کالاهای خاص داده می شود و بر اساس ساخت داخل اولویت بندی می شود، در اتاق پایاپای نیز صادرات و واردات کنترل و براساس عمق ساخت داخل و برگشت ارز اولویت بندی می شود.

وی اضافه نمود: در دو ماه اخیر با توجه به اولویت ساخت داخل، هفتگی به اقلام ممنوعه واردات اضافه شده است.

زادبوم گفت: در شرایط ویژه تحریم، با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب باید با فناوری جهانی، خود را تطبیق دهیم و در درازمدت رقابت داشته باشیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طبقه بندی واردات و اولویت برای افزایش تولید و جهش تولید است بنابراین با تلاش با اعمال محدودیت واردات و عمق بخشیدن به ساخت داخل به سمت اقتصاد رقابتی برویم.

در بخش صنعت و منابع پولی محدودیت داریم

رئیس مجمع کارآفرینان گفت: برخلاف تصورات دشمن، تحریم به فرصت تبدیل شده است البته موانعی هم داریم که در بخش صنعت و منابع پولی محدودیت داریم و دولت برای تأمین منابع خود و رفع کسر بودجه پول چاپ می کند و مجبور است این راستا را طی کند بنابراین امسال نیز دولت باید این ریسک را در صنعت بپذیرد.

محمدرضا دیانی اضافه نمود: باید به صنعتگران نیز فرصت بدهیم و اقدامات مناسب شرایط ارزی امروز باشد و در بخش تولید نیز دقت داشته باشیم.

وی گفت: باید برای تخصیص ارز به صنایعی که عمق ساخت داخل بیشتر دارند دقت شود و با توجه به محدودیت ارز و نیاز به کالاهای ضروری، مصرفی، بادوام و ماشین آلات نمی توان مانند قبل بخشنامه ای عمل کرد بلکه باید اولویت را عمق ساخت داخل قرار داد.

رئیس مجمع کارآفرینان اضافه نمود: اکنون در جنگ تمام عیار هستیم و باید در سال جهش تولید با سیاست گذاری درست بر ساخت داخل تاکید کنیم و تولید باید برای جلوگیری از ورادات تضمین داشته باشد که این کار نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد.

وی گفت: اساس کار در بخش صادرات مقیاس اقتصادی، باید دیده شود و رانت از بین برود بنابراین دولت باید از پیشران های اقتصادی حمایت کند و بنگاه های کوچک و متوسط را برای حضور در عرصه جهانی دخالت دهد و بسترهای بخش خصوصی را فراهم کند.

دیانی اضافه نمود: با توجه به اینکه سیاست های امروز مناسب پیشران ها نیست دولت باید برای اقتصاد بدون نفت از بخش خصوصی کمک بگیرد. دولت باید به تشویق و موفقیت های صنعتی نیز بها بدهد و از کارافرینان نیز حمایت کند.

گروه ساختمانی آبان

بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34096

به "زادبوم: واردات بی رویه نداریم، ممنوعیت واردات 2200 قلم کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زادبوم: واردات بی رویه نداریم، ممنوعیت واردات 2200 قلم کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید