گردشگری و ثبات منطقه ای: درس هایی از ایران و ترکیه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ترکیه که سرمایه گذاری عظیمی روی صنعت گردشگری کرده و در این راه نیز پیروز شده بود، به دلیل سیاست خارجی اشتباهی که طی چند سال اخیر داشته، این صنعت خود را با خطرات جدی روبرو کرده است. صنعت گردشگری در سایه ثبات سیاسی و روابط خارجی بدون تنش رشد می کند و این موضوعی است که ترکیه از آن غافل است. با خبرنگاران همراه باشید.

گردشگری و ثبات منطقه ای: درس هایی از ایران و ترکیه

اردیبهشت ماه امسال دبیرسازمان توریستی دنیای در نشست بازار سفر کشورهای عربی، ضمن اشاره به مسائل ناشی از زیرساخت های توریستی و ناامنی، گفت که به دلیل بدنامی منطقه خاورمیانه به عنوان منطقه ای ناامن و بی ثبات، تا به امروز فرصت های بیشماری را از دست داده ایم.

تروریسم، اختلافات قبیله ای و افراط گرایی مذهبی مهم ترین چالش رشد توریستی برای کشورهای این منطقه است.

بدون شک صنعت توریستی در دنیای امروز یکی از پرسودترین صنایع است و هر کشوری که پتانسل لازم برای توسعه این صنعت را داشته باشد، می تواند از مزایای بی سرانجام اقتصادی و غیراقتصادی آن بهره مند شود. خاورمیانه با وجود بهره مندی از آثار تاریخی گسترده، تنوع فرهنگی و طبیعی و آب و هوای مناسب، نتوانسته در جذب توریستان دیگر کشورها شایسته عمل کند. با وجود تاثیر غیرقابل انکار عواملی چون زیرساخت ها، قوانین و مقررات، روابط خارجی، جاذبه های توریستی، بازاریابی و موارد متعدد دیگر در پویایی صنعت توریستی یک کشور یـا منطقـه، چنین به نظر می رسد که با وجود برخورداری نسبی کشورهای این منطقه از این عوامل، بخش قابل توجهی از ناکامی کشورهای حوزه خاورمیانه در جذب درآمدهای ناشی از توریستی، ریشه در مسائل سیاسی-امنیتی حاکم بر کشورهای این منطقه دارد.

چنین به نظر می رسد که فضای امنیتی حاکم بر منطقـه خاورمیانه و تمرکز قدرت های فرامنطقه ای بـه مسائل مطرح در این منطقه، نوع نگرش توریستان بین المللی را در بازدید از جاذبه های توریستی موجود در منطقه خاورمیانه تحت تاثیر قرار داده است. جنگ ها، درگیری های مرزی، کودتاهای نظامی و جنایات، هر کدام سهم مهمی در ناامن کردن شرایط داشته و نتیجه معمول این فرایند، کاهش مطلق در جریانات توریستی و بسته شدن مرزها است.

ترکیه و صنعت توریستی که در خطر است

اجازه دهید کمی مصداقی تر به این مساله بپردازیم. کشور ترکیه سرمایه گذاری عظیمی روی صنعت توریستی کرده و در این راه تا چند سال پیش پیروز عمل کرده بود و توانسته بود خیل عظیمی از توریستان روس، بریتانیایی، اروپایی و آسیایی را به این کشور جذب کند. بسیاری از هموطنان ما نیز به دلیل قیمت مناسب و نزدیکی مسافت برای تفریح به این کشور سفر می کنند.

اما طی دو سال اخیر مسائل سیاست خارجی ضعیف این کشور باعث شد تا ناامنی های اخیر خاورمیانه در سوریه و عراق دامان این کشور را نیز بگیرد. از سویی به رسمیت نشناختن حقوق شهفرایندی کردهای این کشور نیز مزید بر علت شد تا استانبول که به عروس توریستی منطقه تبدیل شده بود، با مسائل امنیتی روبرو شود و تظاهرات اعتراضی در آن به خشونت بیانجامد. همین موضوع تاثیر منفی روی صنعت توریستی این شهر و ترکیه گذاشت.

مناقشات اخیر این کشور با روسیه نیز باعث شد تا ولادیمیر پوتین شهفرایندان کشورش را از سفر به ترکیه منع کند. این در حالی است که براساس آمار سال 2014، روس ها با 3.3 میلیون توریست، دومین منبع صنعت توریستی ترکیه، پس از آلمان محسوب می شدند.

انفجار دیروز در شهر استانبول هم می تواند لطمات دیگری بر پیکره صنعت توریستی ترکیه وارد کند. نکته جالب اینجا است که اردوغان پس از این حمله و دستگیری عامل آن که تعیین شد یک سوری تبار است باز هم به سیاست تنش زای خود در قبال ایران و روسیه ادامه داد و این دو کشور را عامل ناامنی در منطقه گفت. این در حالی است که این کشور یکی از اصلی ترین متهمان حمایت غیرمستقیم و مستقیم از گروه های تروریستی فعال در سوریه، کشور همسایه خود و البته داعش است.

اما اشتباه ترکیه کجاست که تاوان آن را صنعت توریستی این کشور می دهد؟ رشد صنعت توریستی تنها در گروی امنیت داخلی نیست و نیازمند تامین امنیت منطقه است. ترکیه طی چند سال اخیر با سیاست های اشتباهی که داشته، تقریبا با همه همسایگان خود درگیر شده و روابط نابسامانی با آنها دارد. همین امر باعث شده تا امنیت منطقه دچار مشکل شده و توریستان ترجیح دهند مقاصد دیگری را برای سفر انتخاب کنند. آنها ترجیح می دهند به جای آن که در نزدیکی گروهک هایی چون داعش و النصره و پ.ک.ک به تفریح بپردازند، نقاط امن تری از دنیا را ببینند.

ثبات منطقه ای و توسعه توریستی: جنوب شرق آسیا

ذکر یک مثال می تواند تاثیر امنیت و ثبات منطقه ای بر صنعت توریستی را نشان دهد.جنوب شرقی آسیا یکی از اصلی ترین مقاصد توریستان خارجی است. تایلند، مالزی، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین و مالدیو کشورهایی هستند که توانسته اند بخش عمده ای از توریستان اروپایی و آمریکایی را قانع کنند تا هزاران کیلومتر را بپیمایند و به این کشورها سفر کنند.

همه این کشورها روابطی سازنده و محبت آمیز با یکدیگر دارند و تفاهم نامه های بسیاری در حوزه توریستی بین آنها به امضا رسیده است. ایجاد منطقه ای امن، تسهیل ویزا بین این کشورها و تفاهم نامه های مشترک باعث شده تا جنوب شرقی آسیا به مقصدی ایده آل برای توریستان تبدیل شود. آنها به درستی درک کرده اند که رشد صنعت توریستی آنها در گروی رشد توریستی و ثبات منطقه است؛ موضوعی که ترکیه از آن غافل بود.

ایران و آینده صنعت توریستی

ایران از جمله کشورهایی است که پتانسل های بسیار زیادی در صنعت توریستی دارد. تنوع آب و هوایی و طبیعی، تنوع اقوام و فرهنگ غنی و آثار تاریخی و جاذبه های توریستی زیاد باعث شده تا این کشور به مقصدی ایده آل برای توریستان خارجی تبدیل شود. اما عوامل متعددی از جمله سوء مدیریت در زمینه مدیریت و برنامه ریزی توریستی و البته مساله بی ثباتی خاورمیانه باعث شده اند تا صنعت توریسم ایران جایگاهی پایین تر از لیاقتش را داشته باشد.

بهبود روابط ایران با غرب و توافق هسته ای اخیر باعث شده تا امید به رشد صنعت توریستی کشور بسیار بیشتر از گذشته باشد و در صورت استفاده صحیح از فرصت های به وجود آمده در این صنعت بتوان آینده ای خوب برای توریسم ایران رقم زد. به همین دلیل است که CNN ایران را در فهرست برترین مقاصد توریستی سال 2016 جای می دهد و به مخاطبانش پیشنهاد می کند که در سال جدید به این کشور سفر کنند.

تجربه توسعه توریستی ترکیه و اشتباهات این کشور می تواند درس های فراوانی برای صنعت توریستی ایران داشته باشد. مهم ترین درس این است که برای توسعه توریستی کشور باید ثبات منطقه ای نیز ایجاد شود. هم اکنون ایران با برخی از مهم ترین همسایگان خود از جمله روسیه، افغانستان، پاکستان، عراق و... روابط سارنده و متعارفی دارد و همین موضوع می تواند به نقطه قوت این کشور برای توسعه صنعت توریستی تبدیل شود.

روابط مناسب با همسایگان، منجر به دستیابی به ثبات در منطقه خواهد شد و امنیت منطقه به معنای ورود بیشتر توریستان خارجی به کشور و منطقه است؛ مساله ای که نیازمند درکی دو طرفه بین ایران و همسایگانش است تا بتوان خاورمیانه را به منطقه ای امن برای توریستان تبدیل کرد.

منابع:

پرتال جامع علوم انسانی

CHN

گروه ساختمانی آبان

بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: کجارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34939

به "گردشگری و ثبات منطقه ای: درس هایی از ایران و ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری و ثبات منطقه ای: درس هایی از ایران و ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید