تکمیل و مستندنگاری نقشه باستان شناسی قزوین

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرزاد مافی، سرپرست هیات باستان شناسی گفت: فعالیت های میدانی این بخش از مطالعات طبق مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در محدوده زمانی مشخص انجام و سپس مطالعات کتابخانه ای و پژوهش های مرتبط نیز صورت گرفت.

تکمیل و مستندنگاری نقشه باستان شناسی قزوین

وی اضافه نمود: این پروژه در قالب آنالیز باستان شناسی با هدف شناسایی و معرفی مکان ها و محوطه های باستانی با اهداف بلند مدتی همچون تکمیل نقشه باستان شناسی استان قزوین، بازشناسی مکان ها، محوطه های باستانی منطقه، معرفی و فراهم کردن اطلاعات لازم برای تشکیل پرونده ثبتی شروع شد.

او با بیان اینکه آنالیز و شناسایی تکمیلی باستان شناسی دهستان زهرای پایین شهرستان بوئین زهرا به صورت پیمایشی و با بهره گیری از تصاویر ماهواره ای انجام گرفت توضیح داد: این آنالیز به صورت پیمایشی و با بهره گیری از تصاویر ماهواره ای انجام شد که البته بارش های جوی به صورت فزاینده ای سبب کندی و ایجاد مسائل در انجام پروژه گشت.

این باستان شناس بیان نمود: با این حال همان گونه که انتظار می رفت و سوابق باستان شناسی منطقه نیز تاکید بر اهمیت آن دارد، نواحی جنوبی دشت قزوین و ارتفاعات جنوبی آن به لحاظ مورد توجه بودن توسط جوامع انسانی دارای اهمیت ویژه ای بوده و هست و دهستان زهرای پایین با توجه به اینکه بخش هایی از منطقه جغرافیایی یاد شده را شامل می گردد نیز از این امر مستثنی نیست.

مافی اظهار کرد: در نتیجه این مطالعات مجموعاً 30محوطه باستانی شناسایی، معرفی و مستندنگاری و گاه نگاری اولیه آنها بر اساس شواهد و یافته های سطح الارضی پیشنهاد شد؛ همچنین با توجه به اهمیت بعضی از بناهای سنتی موجود در بافت روستایی منطقه احتیاج دانستیم تعداد چهار مورد شامل یک منزل مسکونی، یک زاغه، یک روستای متروکه و یک آسیاب آبی مخروبه را ثبت و ضبط کنیم.

سرپرست هیات باستان شناسی، ستون قلعه، مزار کهنه آب(اب باریک)،تپه یارشان،قره تپه،گورستان امام زاده احمد، تپه دولت آباد،کاروانسرای حجیب، قلعه شیخ شریک، نارون قلعه، محوطه آشاقی کند، نقوش صخرهای قوملی، قلعه مغان و... را تعدادی از محوطه های شناسایی شده در این پروژه گفت.

وی در خاتمه وجود منابع آبی مناسب، در دسترس بودن منابع دشت و کوهستان و همچنین قرار دریافت دهستان زهرای پایین در کوریدور ساوه به بوئین زهرا را از دلایلی مطرح نمود که سبب شده این ناحیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد.

گروه ساختمانی آبان

بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 33147

به "تکمیل و مستندنگاری نقشه باستان شناسی قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل و مستندنگاری نقشه باستان شناسی قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید