هشدار عبدالله؛ادامه اختلافات آینده تلخی را برای افغانستان رقم می زند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با انتقاد از ادامه اختلاف احزاب ،گروهها و دولت افغانستان بر سر یک طرح واحد برای گفت وگو با طالبان، هشدار داد ادامه این شرایط آینده تلخی را برای کشور رقم می زند.

هشدار عبدالله؛ادامه اختلافات آینده تلخی را برای افغانستان رقم می زند

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و دولت این کشور تا به امروز در سکوت کوشش می کردند تا یک اجماع داخلی را در صف مقابل طالبان برای گفت وگوهای صلح بوجود بیاورد اما ناکامی این کوشش ها باعث شده که عبدالله عبدالله اکنون بصورت آشکار نسبت به آینده تلخ هشدار دهد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان خطاب به رهبران سیاسی این کشور گفته است که یا متحد شوید و یا منتظر جنگ سخت و تلخی در کشور باشید.

عبدالله به یک رسانه غربی گفته است، در صورتی که وحدت رهبران قدرتمند فعلی در کابل تأمین نگردد، تاریخ و میلیون ها افغان درباره این رهبران به سختی قضاوت خواهند کرد.

وی افزود صلح به نفع هر دو طرف است و طالبان نیز باید تمام خواسته های خود را در میز مذاکره مطرح نمایند تا مورد بحث قرار گیرد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با اشاره به دریافت پیغام هایی از طالبان در روزهای گذشته گفت که طالبان باید تمام خواسته های خود را در میز مذاکره مطرح کند.

وی با بیان اینکه طالبان از راه جنگ و زور نمی تواند پیروز گردد گفت قدرت های منطقه و دنیا از جمله پاکستان نمی خواهد که طالبان از راه زور به قدرت برسد.

طی روزهای گذشته محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نشست هایی را برای ایجاد اجماع با نمایندگان مجلس ،رهبران مطرح احزاب سیاسی ،مشاوران و معاونان سیاسی برگزار کرده است اما هشدار عبدالله نشان دهنده عدم توافق بین انها در باره صلح افغانستان است.

مطلعان سیاسی نسبت به متحد نشدن رهبران سیاسی در برابر طالبان هشدار می دهند.

میرزامحمدیارمند مطلع مسائل سیاسی و معاون سابق وزارت کشور افغانستان روز دوشنبه به ایرنا گفت که متاسفانه احزاب سیاسی و رهبران کشور در چنین وضعیتی بیشتر به دنبال منافع شخصی و خانوادگی خود هستند.

وی افزود:رهبران سیاسی اکنون برای دستیابی به سهم بیشتر در پست های دولتی چانه زنی می نمایند و بعضی احزاب هم بر سرنوع نظام آینده به جدل می پردازند.

این کارشناس سیاسی گفت که اگر جناح جمهوریت با 10 طرح در نشست استانبول، حضور یابند، جامعه دنیای وقتی برای آنالیز آن ندارد، پس آنها باید برسر یک طرح واحد توافق نمایند و از منافع شخصی و خانوادگی برای منافع ملی و کشوری بگذرند.

وی هشدار داد اگرجنگی آغاز گردد رهبران سیاسی که در این سالها پول و سرمایه زیادی اندوخته اند ،تمام سرمایه خود را از دست می دهند.

محبوبه سراج چهره مطلع سیاسی و اعضای خانواده شاه سابق افغانستان هم هشدار داد در صورت آغاز جنگ بسیاری از رهبران و احزاب سیاسی درآمدهای میلیونی خود را از دست می دهند.

وی گفت هرچند روشن نیست که این درآمدها در دو دهه گذشته از چه طریقی تامین شده است اما با آغاز یک جنگ دیگر همه متضرر می شوند.

تهمینه تیموری از فعالان فضای اجتماعی و خبرنگار نیز درتوئیتی نوشت شماری از فرماندهان جنگی و سیاستمداران همواره منتظر آغاز جنگ دیگری هستند زیرا آنها منافع خود را در جنگ می بینند.

این در حالی است که برگزاری نشست استانبول برای صلح افغانستان که قرار بود اردیبهشت برگزار گردد همچنان با عدم تمایل طالبان برای شرکت در این نشست در هاله ای از ابهام واقع شده است.از سوی دیگر گسترش جنگ در افغانستان بر پیچیدگی موضوع اضافه کرده است به گونه ای که در درگیرهای 24 ساعت گذشته بین طالبان و نیروهای دولتی 200 نفر کشته و مجروح شده اند.، ایرنا

گروه ساختمانی آبان

بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 56387

به "هشدار عبدالله؛ادامه اختلافات آینده تلخی را برای افغانستان رقم می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار عبدالله؛ادامه اختلافات آینده تلخی را برای افغانستان رقم می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید